Werk



Marfo/Martinair Food (1997-2001) 

Als International Sales & Marketing Manager was ik verantwoordelijk voor de verkoop en ont-wikkeling van 'fresh frozen' maaltijden voor de airline foodservice markt en voor retail. Accounts: o.a. Alitalia, Cathay Pacific, KLM, American Airliness, Superunie, Aldi en AC Restaurants. Ervaring: co-creatie, account management, B-to-B marketing, ontwikkeling corporate image. Een prachtige ervaring om de wereld rond te reizen om samen met klanten, die foodproducten te ontwikkelen die het beste bij de consument van de klant passen.


H.J. Heinz (2001-2003) 

Als Senior Brand Manager was ik verantwoordelijk voor het merkmanagement van Heinz sauzen. Ervaring: ontwikkeling merkvisie, identiteit, strategie, ideation, concepting en product- ontwikkeling, ATL campagnes en merkactivaties. Productintroducties: tafelsauzen, kids ketchups, curry gewurz, co-creatie met Lays: Superchips met tomato ketchup smaak. Een hele eer om voor een wereldwijd bekend merk als Heinz te werken en nieuwe trends/inzichten te ontdekken en die te vertalen naar de strategie, producten en campagnes van het merk. 



H.J. Heinz Foodservice Noord Europa (2003-2005) 

Hier was ik Product Group Manager voor Belgie, Nederland en Scandinavie voor Heinz, De Ruijter en Roosvicee. Ervaring: vertaling merkstrategie naar Out-of-Home, ontwikkeling kanaalspecifieke NPD's en merkactivaties, opzet samenwerking met partnerbedrijven en key accounts als Burger King, Compass, Ryan Air en Farm Frites. Het was interessant om te ervaren dat je Out-of-Home al snel toegevoegde waarde kunt bouwen, als je goed inspeelt op de manier waarop de consument zich verschillend gedraagt per kanaal en tegelijkertijd dichtbij je merkwaarden blijft.

Del Monte (2005-2007)
 

Van sauzen, broodbeleg en siropen naar de productcategorie fruit en naar het grote avontuur: van Zeist naar Monaco als standplaats. Als Regional Marketing Manager EAME was ik
 overkoepelend verantwoordelijk voor de categorieën Juices en Fresh. Vanuit een gecentraliseerde 
organisatie stuurde ik de units in 9 verschillende landen aan. Doel: een consistente vertaling van de merkstrategie, een eenduidig beleid, groei. Internationale projecten: introductie Pine-apple Gold juice range, smoothies range, fruit cups, packaging redesign juice range, internationale mediacampagne en pan-Europese P.R. campagne. Bij Del Monte heb ik naast ervaring met strategie, veel ervaring opgedaan in het werken met een grote diversiteit aan culturen en persoonlijkheden. Door een sterk team te bouwen op basis van onderling respect en eigen verantwoordelijkheid van ieder teamlid, waren internationale campagnes echt haalbaar en effectief.



Inspirational Corporate Experiences (2008-2010) 

ICE is een event bureau dat ik samen met een partner heb opgericht in 2008 in Monaco en dat gespecialiseerd is in het organiseren van merk- en bedrijfsevenementen in Zuid Europa. Jarenlange ervaring aan de klantzijde en inzicht in hoe je evenementen organiseert die echt iets bij mensen losmaken, komen in ICE samen. Opdrachtgevers: Campari, Rabobank, Cebuco, Triangle (Iron Man Nice & Monaco), Jones Lang Lasalle en diverse kleinere klanten voor de Grand Prix Monaco. ICE bestaat nog steeds en verdere informatie kun je vinden op www.ice-limited.com.


Ritsema Marketing Interim (2011-heden) 

Terug in Nederland ben ik gestart als freelance marketing manager. Ik krijg altijd veel energie en nieuwe ideeën, als ik me inleef in een nieuwe organisatie of een nieuw merk. Die energie gebruik ik om samen met de klant het beste uit merken naarvoren te halen.



Dr. Oetker (2011-2012)  

Als Interim Product Manager foodservice was ik verantwoordelijk voor de merken Dr.Oetker en Koopmans in de categorie bakken. Binnen relatief korte tijd moesten er 3 productintroducties en de ontwikkeling van een nieuw concept worden gedaan. Door sterke focus en teamwork is dit goed gelukt.



PepsiCo (2011)  

Duyvis stond voor de uitdaging om de nieuwe smaak Tijgernootjes Russian Roulette te introduceren. Het doel was ondermeer om als merk voor een jongere doelgroep interessant te worden. Als Interim Senior Brand Manager Duyvis heb ik de ontwikkeling geleid van de introductiecampagne, bestaande uit een tv commercial, een App, online media, en de vertaling naar een Out-of-Home concept.


Royaan (2011-2013)  

Als Interim Senior Brand Manager Van Dobben was het ondermeer mijn taak om het merk te laten groeien door het te vertalen naar een nieuw concept. Dit is het Broodje Van Dobben geworden, een ambachtelijk gebakken Amsterdams kroketbroodje dat precies om de kroket past, zodat je je broodje kroket kunt 'pletten zonder knoeien' (intro op Horecava 2013). Hiernaast was ik als projectleider verantwoordelijk voor de introductie van de 'oorspronkelijke croquet' en voor meerdere merkactivaties.


© Monique Kishoendajal-Ritsema 2013